Gunnar Bay: Retro-Bras, Skovhuset i Værløse | ||||
Gunnar Bay: Retro-Bras (Uddrag katalogteksten fra Gunnar Bay: Retro-Bras) Man kan med sindsro sætte prædikatet "multimenneske på Gunnar Bay: Han arbejder ikke kun med nær sagt næsten alle tænkelige medier i udførelsen af sine kunstværker - olie, akryl, silketryk, computergrafik, fotografi mv.- men spiller bossanova og jazz, underviser i billedkunst og design og har - ikke mindst- blandt mange andre poster en fortid i KIKU, "Komiteen for Internationale Udstillinger i Udlandet", som han var formand for fra 1984 til 1989. Gunnar Bay har bl.a. studeret hos professorerne Richard Mortensen og Palle Nielsen i akademiårene 1964-71, og har endvidere en bifagseksamen i kunsthistorie. Kort sagt en mand med mange talenter og facetter. Han har et utal af udstillinger bag sig, har solgt til bl.a. Statens Kunstfond og Ny Carlsberg Fondet, og har modtaget en lang række legater. Herom kan læses mere i Bays publikation "Hva' så? Hva' nu?" der udkom i 2010. Centralt i Gunnar Bays liv er årene som formand for
KIKU, for det var herigennem han blev introduceret til Fælles for mange af Gunnar Bays livsbekræftende,
farverige værker er skildringerne af momenter i et vilkårligt
menneskes eller dyrs liv, der på fotografisk vis udgør
et snapshot: En mand i profil iført gul kasket med stærktgrønt
græs i baggrunden - måske en bonde som tager et hvil?
En næsehorsfugl - ligeledes i profil, med sit enorme, knaldorange
næb, et kvindeportræt "up front" med store,
rødmalede læber og solbriller, hvori en nøgen
kvindefigur spejles. Flere af de udstillede billeder er netop
rejseskitser af bl.a. Bay er tydeligvis også fascineret af mere stringente, geometriske former og figurer, som stedvis fremhæver et specifikt udsnit af billedet - eksempelvis omridset af en trekant malet omkring et klippeparti. I en række farvestærke computerprints fra 1990' erne mikses de geometriske former med billedbehandlede fotos, f.eks. et portræt.Men stringensen blødes ofte op, så formerne bevæger sig ud over billedets kanter, eller han lader et trekantet udsnit af printets ydre kant stå hvidt, som var der skåret et stykke af. Bays interesse for musik, især jazz, afspejles i denne nærmest rytmiske billedbehandling, med disse små "afstikkere". Kunstnerens blik vil altid være subjektivt, så fremfor strengt objektive skildringer af virkelighedens Brasilien, bydes vi på en mangefacetteret rejse i "Bays Brasilien" - både til hverdag og fest! Anne Cathrine Wolsgaard Iversen |
||||