Gunnar Bay: Retro-Bras, Skovhuset i Værløse        
   

Gunnar Bay: Retro-Bras
Katalogtekst af
Anne Cathrine Wolsgaard Iversen,
kunstnerisk leder
Fra udstillingen af samme navn i Skovhuset, Værløse, 2014

(Uddrag katalogteksten fra Gunnar Bay: Retro-Bras)

Man kan med sindsro sætte prædikatet "multimenneske på Gunnar Bay: Han arbejder ikke kun med nær sagt næsten alle tænkelige medier i udførelsen af sine kunstværker - olie, akryl, silketryk, computergrafik, fotografi mv.- men spiller bossanova og jazz, underviser i billedkunst og design og har - ikke mindst- blandt mange andre poster en fortid i KIKU, "Komiteen for Internationale Udstillinger i Udlandet", som han var formand for fra 1984 til 1989.

Gunnar Bay har bl.a. studeret hos professorerne Richard Mortensen og Palle Nielsen i akademiårene 1964-71, og har endvidere en bifagseksamen i kunsthistorie. Kort sagt en mand med mange talenter og facetter. Han har et utal af udstillinger bag sig, har solgt til bl.a. Statens Kunstfond og Ny Carlsberg Fondet, og har modtaget en lang række legater. Herom kan læses mere i Bays publikation "Hva' så? Hva' nu?" der udkom i 2010.

Centralt i Gunnar Bays liv er årene som formand for KIKU, for det var herigennem han blev introduceret til
Brasilien i 1985, og i de følgende år deltog i biennaler og arrangerede udstillinger med dansk kunst i Brasilien, og brasiliansk kunst i Danmark. Og det var i disse år, at Bays livslange kærlighed til landet blev grundlagt. Et kærlighedsforhold på godt og ondt, som han selv har formuleret det:
"Landets enorme udstrækning (dobbelt så stort som Europa) dets betagende natur, den udadvendte menneskeholdning, kunstens varme glød samt musikkens særegne rytmik og melodik. Modsætningernes land med de store sociale forskelle, økonomisk mega-inflation, kemisk forurening, menneskelig udnyttelse og tragedie, mord og kriminalitet. Og alligevel sang på læben, sambaen i kroppen, solen i zenith".

Fælles for mange af Gunnar Bays livsbekræftende, farverige værker er skildringerne af momenter i et vilkårligt menneskes eller dyrs liv, der på fotografisk vis udgør et snapshot: En mand i profil iført gul kasket med stærktgrønt græs i baggrunden - måske en bonde som tager et hvil? En næsehorsfugl - ligeledes i profil, med sit enorme, knaldorange næb, et kvindeportræt "up front" med store, rødmalede læber og solbriller, hvori en nøgen kvindefigur spejles. Flere af de udstillede billeder er netop rejseskitser af bl.a.
mennesker, flora og bygninger - udført med oliekridt på papir - som efterlader et levende øjebliksindtryk.

Bay er tydeligvis også fascineret af mere stringente, geometriske former og figurer, som stedvis fremhæver et specifikt udsnit af billedet - eksempelvis omridset af en trekant malet omkring et klippeparti. I en række farvestærke computerprints fra 1990' erne mikses de geometriske former med billedbehandlede fotos, f.eks. et portræt.Men stringensen blødes ofte op, så formerne bevæger sig ud over billedets kanter, eller han lader et trekantet udsnit af printets ydre kant stå hvidt, som var der skåret et stykke af. Bays interesse for musik, især jazz, afspejles i denne nærmest rytmiske billedbehandling, med disse små "afstikkere".

Kunstnerens blik vil altid være subjektivt, så fremfor strengt objektive skildringer af virkelighedens Brasilien, bydes vi på en mangefacetteret rejse i "Bays Brasilien" - både til hverdag og fest!

Anne Cathrine Wolsgaard Iversen

   
         
         
Retur til forside